Minicruise Kopenhagen

15-11-2016
Door Hannie Feenstra - Tuk

Effe weg? Doen!

Op vrijdagmorgen de 28ste oktober stonden we met ingepakte koffer te wachten op de P+R Parkeerplaats Steenwijk achter het station. We gingen op reis; een minicruise naar Kopenhagen van 3 dagen. We hebben er zin in!

Er meldden zich nog 4 personen. We werden opgepikt door chauffeur F. van ‘Effe weg’. In de bus zaten al medereizigers die waren opgepikt in Lelystad en Dronten.

We rijden vervolgens nog naar Meppel en Emmen om medereizigers op te pikken en dan is het gezelschap, 54 personen, compleet. De minicruise Kopenhagen gaat beginnen!

Chauffeur F. staat zijn plek af aan de chauffeur die ons deze reis zal begeleiden, chauffeur B.

We koersen naar Hamburg, het eerste doel van de reis. Na diverse stops bereiken we Hamburg centrum. Daar stapt bij het mooie oude station van Hamburg met de 6 bogen gids Desiree bij ons in de bus. Zij is een Nederlandse die al 14 jaar in Hamburg woont, zij vertelt ons in de rondtoer die volgt alle ins en outs van Hamburg.

Zo rijden we naar de beruchte Reperbahn, de haven, in grootte de derde van Europa, de nieuwbouw en naar ‘De alt Stadt’. Ook hebben we het Van den Ende Theatergebouw gezien.
In de tweede wereldoorlog is Hamburg gebombardeerd en zijn er vele gebouwen verwoest, maar er zijn ook nog bezienswaardigheden overgebleven, zoals de prachtige St. Michaelskirche die we mochten bezichtigen.  We troffen het, er was een koor aan het oefenen tijdens de bezichtiging, wat een mooie akoestiek! Vlakbij deze kerk staan de Kramer altstuben, een soort van hofje met huisjes voor bejaarde weduwes, prachtig! Er wonen nu geen bejaarden meer, er is nu een museum en er zijn winkeltjes en restaurantjes in gevestigd.

De stad Hamburg bestaat 16 procent uit groen. Dit is mede te danken aan het feit dat hier twee maal een Floriade is gehouden, de eerste in 1930.

Chauffeur B. loodst de grote bus van 15 meter lang behendig door de nauwe straten en gids Desiree vertelt geanimeerd. We vinden het dan ook jammer dat de toer is afgelopen, maar we moeten verder.

De boot van Travemunde naar Trelleborg moet worden gehaald. Daar zijn we op tijd en dat is fijn want het uitstappen, koffers pakken, inchecken op de boot etc. vraagt wel even tijd.

Aan boord is het prachtig, de hutten zijn ruimer dan we dachten en de bedden comfortabel. En het personeel is vriendelijk.

Uiteindelijk zitten alle reizigers met een voldaan gevoel over deze eerste dag aan het warm en koud buffet.

Er is keuze te over en de drankjes zijn gratis, dat slaapt straks lekker!

De volgende dag begint vroeg, tussen 6.00 en 7.00 uur zitten we aan het ontbijt. Weer heel veel keuze, van een gekookt eitje, verse broodjes, pannenkoekjes, yoghurt met muesli, yus d’orange, koffie thee,  voor elk wat wils. Daarna moeten de koffers weer gepakt worden en maken we ons op voor de nieuwe dag.

We meren aan in Trelleborg om 7.30 uur. We gaan van boord, zoeken de bus van ‘Effe weg’ op en deze brengt ons over de mooie brug die Zweden met Denemarken verbindt, richting Kopenhagen.

Om 10.30 uur worden we afgezet bij het beroemde pretpark TIVOLI in hartje Kopenhagen. We hebben tot 15.00 uur de tijd om zelf met behulp van de uitgereikte plattegrond de stad te verkennen. Onze chauffeur wijst ons op de mooiste bezienswaardigheden. Degene die willen winkelen in de vele winkels of willen koffiedrinken en eten in de gezellige restaurantjes kunnen te kust en te keur.

Om 15.00 uur verzamelen we weer bij de bus en stapt gids Dirk, van oorsprong een Belg die al 18 jaar in Kopenhagen woont, in. Hij laat ons de stad Kopenhagen door zijn ogen zien en vertelt over de leefgewoontes van de Denen. We stoppen bij het paleis Amalienborg en zien de wisseling van de wacht, rijden langs de kleurrijke oude vissershaven  Nyhavn.

Ook zien we het nieuwe operagebouw, dat is heel indrukwekkend.

En . . . niet te vergeten The little mermaide. Gids Dirk vertelt smeuïg en we vinden het jammer dat de toer is afgelopen. Heel interessant!

Dan is het weer tijd om koers te zetten naar de boot die ons van Trelleborg weer terugvaart naar Travemunde. Na het inchecken aan boord genieten we opnieuw van een heerlijk diner inclusief drankjes. We wisselen aan elkaar de verhalen uit hoe we deze dag hebben ervaren en gaan met een heel goed gevoel slapen in onze hut aan boord van de TT  Line. Wederom een geslaagde dag!

De volgende dag wacht ons weer een heerlijk ontbijtbuffet waar we van genieten en gaan om 7.30 uur van boord. De bus van Effe weg staat weer klaar om ons te brengen naar de volgende bestemming, Bremen.

In Bremen komen we aan om 10.30 uur. We hebben tot 15.30 uur de tijd om de stad te verkennen.

We treffen het, er is Kermis en het is koopzondag vanaf 13.00 uur. Het is heel gezellig in de stad. Het is de laatste dag van de Duitse herfstvakantie.

De een gaat op zoek naar Cultuur, zoals het standbeeld van de Bremer Stadtmusikanten, de oude wijk Schnoorviertel, het mooie Rathaus, de ander geniet van een wandeling langs de rivier de Weser die door de stad stroomt. Weer een ander gaat winkel in en uit en maakt af en toe een stop bij de vele horecagelegenheden.

Om 15.30 uur stappen we weer in de bus, voor het laatste deel van de reis.

Eerst is het rustig in de bus. Een ieder mijmert over de vele indrukken die gedurende deze 3 dagen zijn opgedaan. Naarmate we de bestemming van het afscheidsdiner naderen, wordt het weer levendiger in de bus.

We genieten in Rede, dichtbij de grens van Nederland/Emmen nog van een 3-gangen afscheidsdiner. Het is gezellig om de reis zo samen af te sluiten. We bedanken onze chauffeur voor de goede zorgen.

We hebben een hele mooie reis gemaakt, veel gezien, en we bedanken elkaar voor de goede sfeer in de groep en de gezelligheid die we met elkaar hebben gehad.

Als Boom reizen / Effe weg weer een leuke reis in de aanbieding heeft is het voor ons heel verleidelijk om weer mee te gaan.

Hannie Feenstra - Tuk

Andere reisverhalen

Beierse Woud

20-12-2016
Door Hilke Kramer
Lees hier het verslag van Hilke Kramer die van 12 tot 18 juni 2016 met...

Moezel ALL-INCLUSIVE!

15-12-2016
Door Hettie Delil en Bettie Kuipers
Wilt u er eens helemaal uit?! Als ik zo'n kreet lees, denk ik wat spottend...

Fietsgroepsreis Ammerland

20-12-2016
Door Familie Brals
Een impressie. TIM Meppen schrijft in haar brochure: In en om Westerstede hebben...

Berlijn

17-01-2017
Door Carla Verbeek
Net terug van een excursiereis naar Berlijn en Potsdam. Voor ons de eerste keer dat...

Kerstmarktreis Essen-Oberhausen

27-12-2016
Door Annet van der Ploeg
Op 17 december 2016 vertrokken wij in een zeer comfortabele bus van Effeweg naar Essen....

IJskoude dag met Boom

23-01-2017
Door Hilke Kramer
Klein verslagje van ons bezoek aan het ijssculpturenfestival. Het was afgelopen donderdag een mooie dag....